Select Page
Drugi posvet o ZGos na Bledu.

Mar 30, 2025 | podpora

Skupno ustvarjanje pomoči

SUP program (Skupno ustvarjanje pomoči) je zasnovan tako, da spodbuja vključevanje otrok z različnimi potrebami v šolsko skupnost, krepi njihovo socialno povezanost in izboljšuje učne izkušnje skozi individualizirane pristope ter skupinsko delo.

SUP se nasredotočana poglobljeno in celostno prepoznavanje težav, posameznega učenca, razredne skupine, strokovnih delavcev in razširjenega socialnega okolja s fokusom na družinsko celico. Izvaja preventivne aktivnosti in usmerja v  vzpostavitev učinkovitega sodelovanja med učenci, učitelji in starši. 

V okviru SUP programa sem kot socialna delavka izvajala celoten proces dela, usmerjen k opolnomočenju otrok, družin in strokovnih delavcev. Poudarek je bil na prepoznavanju in krepitvi njihovih moči ter vključevanju njihovih potencialov v proces sodelovanja.

Postopek dela SUP programa

V uvodni fazi se vzpostavi zaupanje in prepoznavanje močnih področij uporabnikov, kot so otrokove sposobnosti reševanja problemov ali družinske vezi kot vir podpore.  

V fazi načrtovanja smo skupaj z učitelji, svetovalno službo, učenci, starši in strokovnjaki oblikovali načrte, osredotočene na rešitve, ki temeljijo na njihovih močnih točkah.  

V fazi izvajanja smo spodbujala uporabo notranjih in zunanjih virov ter sodelovala s strokovnjaki, da bi ustvarili podporna okolja za otroke. Med spremljanjem in evalvacijo sem skupaj z uporabniki ocenjevala napredek in prilagajala intervencije glede na dosežene spremembe. 

Vloga koordinatorja je vključevala povezovanje virov v skupnosti, spodbujanje avtonomije uporabnikov ter zagotavljanje interdisciplinarnega sodelovanja. Gradnja in negovanje partnerskih odnosov z institucijami, kot so šole, centri za socialno delo in druge organizacije, je bila ključnega pomena za uspešno izvedbo programa, saj je omogočila fleksibilnost in trajnost sodelovanja.  

Poudarili smo pomen odnosa, ki je omogočal odprto komunikacijo, izmenjavo znanja in premagovanje ovir. Ta pristop je zagotovil, da so sodelujoče institucije in uporabniki ostali aktivni in vključeni tudi po zaključku programa.  

Velik poudarek na trajnostnem razvoju.  

Trajnostni razvoj je osrednja nit programov SUP, saj je dolgoročna dobrobit otrok ključna za prihodnost družbe. Z vlaganjem v vključujoče, dolgotrajne in družbeno povezane programe lahko zagotovimo trajno izboljšanje kakovosti življenja otrok, njihovih družin in celotne skupnosti. 

SUP program v izobraževalnem prostoru Obalno-Kraške regije

Za razumevanje pomembnosti SUP programa, kot zapolnitve verzeli v Slovenskem prostoru sem analizirala  institucije in njihove z zakonske pristojnosti. Osredotočila sem se na naslednje ključne vsebine, ki jih izvaja SUP programa; vključevanje in krepitev socialnih veščin, ohranjanje čustvenega in psihosocialnega ravnovesja otrok, mladostnikov in mlajših odraslih, ter zagotavljanje strokovne podpore tako za izvajalce v vzgojno-izobraževalnih ustanovah kot tudi za družine z visokim tveganjem.  

Institucije z zakonskimi pristojnostmi vključujejo vzgojno-izobraževalne ustanove (vrtce, osnovne in srednje šole), centre za socialno delo, zdravstvene ustanove, nevladne organizacije in ministrstva, ki zagotavljajo okvir za izvajanje različnih ukrepov na področju socialne varnosti, zdravstva in izobraževanja. Vendar pa obstoječi sistem pogosto ne omogoča zadostne medsebojne koordinacije med temi institucijami, kar predstavlja eno izmed ključnih vrzeli, ki jih naslavlja SUP program.  

Pomanjkanje celostnega pristopa, omejena dostopnost specializirane podpore, pomanjkanje usposobljenosti strokovnih delavcev, nezadostna podpora družinam, stigma duševnih težav in omejene preventivne intervencije so izzivi, ki jih SUP program aktivno naslavlja. S tem program zagotavlja povezanost različnih sektorjev, izboljšuje dostopnost storitev ter spodbuja zgodnje prepoznavanje težav in preventivno delovanje.  

Lahko rečemo, da SUP program igra ključno vlogo pri povezovanju različnih institucij z zakonskimi pristojnostmi, saj omogoča celovit pristop k podpori otrok, mladostnikov in njihovih družin. Z interdisciplinarnim sodelovanjem in vključevanjem različnih deležnikov program krepi kakovost in dostopnost storitev, kar vodi v boljše obvladovanje čustvenih in vedenjskih težav ter večjo vključenost v obravnavo. 

Institucija 

Zakonska podlaga 

Pristojnosti 

Vrzeli, ki jih naslavlja SUP 

Vzgojno-izobraževalne ustanove 

Zakon o osnovni šoli (ZOsn), Zakon o vrtcih (Zvrt), Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI) 

Prepoznavanje in obravnava otrok s posebnimi potrebami, ustvarjanje varnega učnega okolja. 

Pomanjkanje znanja strokovnih delavcev za delo z otroki s posebnimi potrebami, vedenjske težave, medsebojna podpora. 

Centri za socialno delo (CSD) 

Zakon o socialnem varstvu (ZSV), Zakon o preprečevanju nasilja v družini (ZPND) 

Pomoč družinam v stiski, zaščita otrok, sodelovanje z drugimi ustanovami pri podpori družinam. 

Nezadostna zgodnja prepoznavnost težav in premalo usmerjene podpore za otroke in družine z visokim tveganjem. 

Zdravstvene ustanove 

Zakon o zdravstveni dejavnosti (ZZDej), Zakon o duševnem zdravju (ZDZdr) 

Diagnostika in obravnava duševnih težav, preventivni programi. 

Pomanjkanje dostopa do specializirane psihosocialne podpore, premalo integracije z vzgojno-izobraževalnimi institucijami. 

Nevladne organizacije (NVO) 

Zakon o društvih (ZDru), Zakon o nevladnih organizacijah (ZNOrg) 

Svetovalna in psihosocialna podpora, izobraževalne dejavnosti, pomoč otrokom s posebnimi potrebami. 

Neenoten pristop k reševanju težav, pomanjkanje povezanosti z javnimi ustanovami. 

Ministrstva (MIZŠ, MDDSZ, MZ) 

Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI), drugi predpisi s področja zdravstva in sociale 

Razvoj politik in financiranje storitev, koordinacija med sektorji. 

Pomanjkanje interdisciplinarnega sodelovanja in usklajenosti politik. 

Vpliv SUP programa na mikro in makro okolje

Mikro in makro okolje igrata ključno vlogo pri oblikovanju in izvajanju vzgojno-izobraževalnih politik ter pri vsakodnevnem delovanju vzgojno-izobraževalnih ustanov. Mikro okolje vključuje neposredno interakcijo med institucijami in njihovimi deležniki, medtem ko makro okolje zajema širše družbene, politične, pravne in gospodarske dejavnike. 

Učenci in starši 

Primarni uporabniki storitev. Njihove potrebe (npr. izobraževanje, podpora otrokom s posebnimi potrebami, sodelovanje s starši) neposredno vplivajo na delovanje šole. 

Učitelji in strokovni delavci 

Ključni nosilci vzgojno-izobraževalnega procesa. Njihovo znanje, kompetence in delovne razmere določajo kakovost izvajanja programov. 

Vodstvo šole 

Odgovorno za strateško načrtovanje, izvajanje politik in organizacijo dela znotraj institucije. 

Svetovalna služba 

Podpora učencem, staršem in učiteljem. Vključuje psihološko svetovanje, diagnostično delo, pomoč pri inkluziji otrok s posebnimi potrebami. 

Lokalna skupnost 

Neposredni partner pri podpori vzgojno-izobraževalnim programom, sodelovanje pri reševanju težav učencev (npr. centri za socialno delo, nevladne organizacije). 

Drugi partnerji 

Zdravstvene ustanove, centri za socialno delo, nevladne organizacije, ki nudijo dodatno podporo (terapije, socialne storitve, izobraževanja za učitelje). 

 

Makro okolje sestavljajo širši družbeni, politični, pravni, gospodarski, tehnološki in kulturni dejavniki, ki posredno vplivajo na delovanje VIZ institucij. To vključuje nacionalne politike, zakonodajo, gospodarske razmere, tehnološke spremembe, družbene vrednote in druge širše dejavnike. 

Element makro okolja 

Opis 

Politično okolje 

Politike na področju izobraževanja (npr. Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja – ZOFVI), financiranje, vladne strategije za inkluzijo in podporo otrokom s posebnimi potrebami. 

Pravno okolje 

Zakoni in regulative (npr. ZOsn, Zvrt), ki določajo delovanje VIZ institucij, pravice učencev in delavcev ter obveznosti institucij. 

Ekonomija 

Financiranje izobraževanja in podpora socialno-ekonomskim izzivom (npr. zagotavljanje sredstev za otroke iz manj premožnih družin, financiranje SUP programov). 

Tehnološko okolje 

Uporaba sodobnih tehnologij v izobraževanju (npr. digitalizacija pouka, e-učbeniki), dostopnost tehnologije za učence in učitelje. 

Socialno-kulturno okolje 

Družbeni odnosi, vrednote in pričakovanja glede izobraževanja (npr. vključevanje otrok migrantov, spodbujanje inkluzije in raznolikosti). 

Okoljski dejavniki 

Zavedanje o trajnostnem razvoju in vpliv okoljskih vprašanj na izobraževanje (npr. vzgoja za trajnostni razvoj, energetska učinkovitost šolskih objektov). 

Demografsko okolje 

Starostna struktura populacije, migracije, raznolikost učencev in družbenih skupin, ki vplivajo na število vpisanih otrok in potrebe po prilagoditvah v izobraževalnem sistemu. 

Mikro okolje se nanaša na neposredne interakcije, ki jih ima VIZ institucija s svojimi notranjimi in zunanjimi deležniki (učitelji, učenci, starši, lokalna skupnost). 

Makro okolje pa vključuje širše trende, politike in zakonodajo, ki ustvarjajo okvir, v katerem VIZ institucije delujejo (zakoni, politika, družbeni trendi, tehnologija). 

SUP program naslavlja predvsem mikro okolje, vendar s svojimi interdisciplinarnimi pristopi prispeva tudi k premoščanju vrzeli v makro okolju, kot so politika inkluzije in destigmatizacija. 

SUP program ima neposreden učinek na posameznike in skupine, ki so del mikro okolja VIZ institucij. Osredotoča se na izboljšanje procesov in odnosov v šolah, vrtcih in drugih organizacijah, s katerimi imajo učenci in strokovni delavci neposreden stik. 

Element mikro okolja  Vpliv SUP programa 
Učenci in starši 

Spodbuja čustveno stabilnost, razvoj socialnih veščin in kognitivni razvoj učencev.  

Nudi podporo staršem pri izboljšanju starševskih veščin in pri soočanju z izzivi, povezanimi z otroki s posebnimi potrebami ali vedenjskimi težavami. 

Učitelji in strokovni delavci 

Povečuje znanje in kompetence učiteljev pri prepoznavanju in obravnavi čustvenih in vedenjskih težav.  

Omogoča dodatno usposabljanje in mentorstvo za učinkovitejšo inkluzijo ter spodbujanje podpornega okolja za učenje. 

Vodstvo šole 

Nudi strategije in orodja za krepitev vključujočega vzgojno-izobraževalnega okolja.  

Prispeva k boljšemu povezovanju s starši, učitelji in zunanjimi institucijami za skupno reševanje izzivov. 

Svetovalna služba  Krepi njihovo strokovnost z dodatnimi usposabljanji in omogoča dostop do novih terapevtskih tehnik ter strategij za delo z otroki in mladostniki. 
Lokalna skupnost  Omogoča sodelovanje šol z drugimi lokalnimi institucijami (centri za socialno delo, nevladne organizacije) za celostno obravnavo težav otrok in družin. 
Drugi partnerji  Spodbuja medsektorsko sodelovanje med izobraževalnimi, zdravstvenimi in socialnimi institucijami. 

 

SUP program prispeva k širšim spremembam na družbeni, politični, kulturni in sistemski ravni, saj vpliva na oblikovanje politik, dvig družbene ozaveščenosti in dolgoročno izboljšanje sistema vzgoje in izobraževanja. 

Element makro okolja 

Vpliv SUP programa 

Politično okolje 

Prispeva k oblikovanju politik za krepitev duševnega zdravja otrok in mladostnikov ter izboljšanje medresornega sodelovanja.  

Omogoča zbiranje podatkov in kazalnikov, ki so podlaga za nadaljnje izboljšave zakonodaje (npr. Zakon o duševnem zdravju, ZOFVI). 

Pravno okolje 

S svojim medsektorskim pristopom odpira vprašanja o izboljšanju pravnih okvirjev za delovanje strokovnih služb (šolskih, zdravstvenih, socialnih). 

Ekonomija 

Z zmanjšanjem dolgoročnih negativnih posledic duševnih stisk (npr. nižja učna uspešnost, socialna izključenost) zmanjšuje družbene stroške.  

Spodbuja vlaganje v preventivne in terapevtske programe, kar vodi v dolgoročne gospodarske koristi. 

SUP program z interdisciplinarnim in medsektorskim pristopom neposredno vpliva na mikro okolje (učenci, učitelji, starši, lokalna skupnost) in posredno na makro okolje (zakonodaja, politike, družbena ozaveščenost). Na mikro ravni prispeva k izboljšanju delovanja VIZ institucij in kakovosti vzgoje ter izobraževanja. Na makro ravni pa krepi sistemske spremembe, ki omogočajo trajnostne izboljšave za duševno zdravje in dobrobit otrok, mladostnikov ter njihovih družin. 

Poročilo o vključenosti otrocih v programu SUP v Obalno-Kraški regiji

Na podlagi zbranih podatkov za letošnje leto predstavljamo analizo vključevanja otrok v program SUP (specializirane obravnave in podpore) v obalno-kraški regiji. Poročilo obravnava šole in vrtce iz občin Ankaran, Ilirska Bistrica, Sežana, Izola, Koper in Piran.  

  1. Občina Ankaran
  • Število vpisanih otrok v OŠ: 264 (15 % vseh otrok v občini) 
  • Skupno število obravnavanih primerov: 38 
  • Glavne problematike: Medvrstniško nasilje in sodelovanje s starši. 
  • Program SUP: Socialne veščine.  
  1. Občina Ilirska Bistrica
  • Število obravnavanih otrok: 294 (12 % vseh otrok v občini). 
  • Glavne problematike: Medvrstniško nasilje in vedenjske težave. 
  • Posebnosti: Obravnave otrok z avtizmom in zagotavljanje izobraževanj. 
  • Program SUP: Terapija in izboljševanje socialnih veščin.  
  1. Občina Sežana
  • Število obravnavanih otrok: 294 (12 % vseh otrok v občini). 
  • Glavne problematike: Medvrstniško nasilje, vedenjska problematika ter učni izbruhi. 
  • Program SUP: Terapija in socialne veščine.  
  1. Občina Izola
  • Število vpisanih otrok v OŠ: 1296 (23 % vseh otrok v občini). 
  • Skupno število obravnavanih primerov: 293 
  • Glavne problematike: Vedenjske težave, medvrstniško nasilje in delavnice za učitelje in starše. 
  • Program SUP: Socialne veščine in intervizije.  
  1. Občina Koper
  • Število vpisanih otrok v OŠ: 4927 (21 % vseh otrok v občini). 
  • Skupno število obravnavanih primerov: 1034 
  • Glavne problematike: Vedenjska problematika, medvrstniško nasilje, osebna stiska in neprimerno vedenje. 
  • Posebnosti: Primeri nasilja doma, smrt v družini ter opazovanje v vrtcih. 
  • Program SUP: Terapija, hospitacije, intervizije in socialne veščine.  
  1. Občina Piran
  • Število vpisanih otrok v OŠ: 1281 (44 % vseh otrok v občini). 
  • Skupno število obravnavanih primerov: 563 
  • Glavne problematike: Medvrstniško nasilje, vedenjske težave in nemoč v razredu. 
  • Posebnosti: Obravnava skupin otrok ter izvajanje intervencij in delavnic. 
  • Program SUP: Socialne veščine in intervizije.  

Skupna analiza za obalno-kraško regijo 

  • Skupno število vpisanih otrok v OŠ: 10,501 
  • Skupno število obravnavanih primerov: 2222 (21 % vseh otrok). 
  • Najpogostejše problematike: Medvrstniško nasilje, vedenjske težave, sodelovanje s starši in učitelji ter osebne stiske. 
  • Program SUP: Socialne veščine, terapija, intervizije in opazovanje. 

Analiza po starosti obravnavanih skupin

V programu SUP se obravnavajo otroci in mladostniki iz osnovnih šol, pri čemer statistični podatki kažejo, da so nekatere starostne skupine in razredi pogosteje vključeni kot druge.  

Največkrat obravnavane starostne skupine (po razredih): 

  1. triada (1.–3. razred)

Starost: 6–9 let 

Delež obravnavanih: 35 % vseh obravnav 

Najpogostejše težave:  

Težave pri socialnem vključevanju (sramežljivost, navezovanje stikov). 

Učni zaostanki zaradi težav z osnovnimi spretnostmi (branje, pisanje, štetje). 

Prepoznavanje razvojnih zaostankov in zgodnjih oblik vedenjskih težav.  

  1. triada (4.–6. razred)

Starost: 9–12 let 

Delež obravnavanih: 40 % vseh obravnav 

Najpogostejše težave: 

Medvrstniško nasilje in težave z agresivnim vedenjem. 

Znižana motivacija za učenje in težave s pozornostjo. 

Izrazite razlike v socialnih spretnostih (npr. osamljenost ali izključevanje). 

Konflikti s starši ali učitelji zaradi pričakovanj in samostojnosti.  

  1. triada (7.–9. razred)

Starost: 12–15 let 

Delež obravnavanih: 25 % vseh obravnav 

Najpogostejše težave: 

Čustvene težave, povezane s puberteto (anksioznost, nizka samopodoba). 

Konflikti v razredu in upiranje avtoriteti (učiteljem, staršem). 

Večji izzivi pri soočanju z učnimi obremenitvami in pripravo na nadaljnje izobraževanje. 

Tveganja, povezana s socialnimi vplivi (kajenje, eksperimentiranje z drogami, težave v družbi). 

SWOT analiza programa SUP

SWOT analiza SUP programa nam služi kot strateško orodje, ki nam omogoča celovito oceno ključnih dejavnikov, ki vplivajo na uspešnost in razvoj programa.   

S pomočjo SWOT analize smo identificirali notranje prednosti in slabosti programa ter zunanje priložnosti in grožnje, ki lahko vplivajo na njegovo izvajanje. Analiza nam omogoča vpogled v obstoječe zmogljivosti, prepoznava ključna področja izboljšav in osvetljuje potencialne ovire, ki jih je potrebno premostiti v prihodnosti. Na podlagi teh ugotovitev smo oblikovali učinkovitejše strategije za uresničitev ciljev programa.  

Glavni poudarek SWOT analize SUP programa je razumeti, kako okrepiti prednosti, zmanjšati slabosti, izkoristiti priložnosti in se uspešno soočiti z morebitnimi tveganji. S tem zagotavljamo, da program ostane relevanten, učinkovit in usmerjen k trajnostnemu razvoju v prihodnjih petih letih. 

Kategorija 

Elementi 

Kategorija 

Elementi 

Moč 

Visoka strokovnost kadra 

Priložnosti 

Povečanje sodelovanja z lokalnimi skupnostmi 

 

Raznolikost pristopov (terapije, delavnice, opazovanja) 

 

Uporaba digitalnih orodij za razširitev programov 

 

Povezanost z lokalnimi ustanovami (šole, vrtci, organizacije) 

 

Pridobivanje dodatnih sredstev preko razpisov (EU in nacionalna sredstva) 

 

Pozitiven vpliv na socialne veščine in čustveno odpornost otrok 

 

Večji poudarek na trajnostnem razvoju in vključitev trajnostnih praks 

 

 

 

Izobraževanje in dodatno usposabljanje strokovnjakov 

Slabosti 

Pomanjkanje finančnih virov 

Grožnje 

Finančna nestabilnost in zmanjšanje virov financiranja 

 

Neenakomerna dostopnost programov 

 

Družbene spremembe (zakonodaja, prioritetne politike) 

 

Omejeno spremljanje dolgoročnih rezultatov 

 

Povečanje števila otrok s kompleksnimi potrebami 

 

Preobremenjenost kadra in nevarnost izgorelosti 

 

 

Predlogi za leto 2025 v programih SUP

Poudarki glede starostnih skupin: 

  1. triada: Ključen je poudarek na zgodnjem prepoznavanju in preprečevanju težav, saj je to obdobje kritično za oblikovanje socialnih in učnih temeljev.
  2. triada: Največ obravnav poteka v tem obdobju, saj se otroci soočajo s socialnim prilagajanjem in prehodom iz igre v bolj strukturirane socialne odnose in šolske obveznosti.
  3. triada: Obravnave so bolj kompleksne, saj vključujejo tudi težave, povezane s prehodom v srednje šole, in specifične mladostniške težave. 

Nadaljevati z usmerjeno podporo pri socialnih veščinah. 

Povečati število intervizij za reševanje specifičnih primerov medvrstniškega nasilja. 

Okrepiti sodelovanje s starši in učitelji pri vedenjskih izzivih otrok. 

Uvesti dodatne programe za obravnavo osebnih stisk in nasilja doma. 

    Pomen trajnostnega razvoja v programih SUP

    Trajnostni razvoj je koncept, ki zagotavlja enakopravno, dolgoročno in uravnoteženo zadovoljevanje potreb sedanjih generacij brez ogrožanja možnosti prihodnjih generacij. V kontekstu programa SUP to pomeni:  

    • Vsi otroci morajo imeti dostop do programov podpore, ne glede na njihove socialne, ekonomske ali kulturne okoliščine. Pomemben je vključujoč pristop.  
    • Programi morajo biti zasnovani tako, da imajo dolgoročen vpliv na razvoj otrok, predvsem na izboljšanje socialnih veščin, medosebnih odnosov in čustvene odpornosti.  
    • Upoštevanje širšega družbenega okolja, vključno z družinami, šolami in lokalno skupnostjo, kot ključnega dejavnika pri podpiranju otrokovega razvoja, sooblikovati ekosistem.  
    • Zagotavljanje usposobljenosti strokovnih kadrov in virov za dolgoročno delovanje programov, trajnostna podpora. 

      Sorodni članki

      Sorodni članki

      Pohvala kot temelj zdravega razvoja otroka

      Pohvala kot temelj zdravega razvoja otroka

      Pohvala je ključna za otrokovo samozavest, motivacijo in občutek kompetentnosti.   Pravilno oblikovana pohvala je pravočasna, specifična, iskrena in usmerjena v trud, ne le rezultat. Nekaj primerov pohvale"Videl/a sem, kako si se potrudil/a!" , "Veseli me, da ne...

      Robert Klun ZAPISI SREČANJ Podporna skupina očetje

      Robert Klun ZAPISI SREČANJ Podporna skupina očetje

      V šolskem letu 2023/2024 je Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše Istre v sodelovanju z gestalt psihoterapevtom Robertom Klunom (ODSEV DUŠE – psihoterapija, mediacija in svetovanje) uspešno izvedel projekt Šola za očete, ki se je nato nadaljeval kot...

      Projektni partner z VGC Morje – VEČGENERACIJSKI CENTER

      Projektni partner z VGC Morje – VEČGENERACIJSKI CENTER

      Svetovalni center Istre v sodelovanju z Večgeneracijskim centrom izvaja različne aktivnosti, namenjene podpori staršem, otrokom in mladim ter izboljšanju kakovosti življenja celotne skupnosti. Te aktivnosti temeljijo na strokovnem pristopu socialnega dela in ponujajo...

      Skip to content