Select Page
Drugi posvet o ZGos na Bledu.

Apr 11, 2025 | vkljucenost

Pohvala kot temelj zdravega razvoja otroka

Pohvala je ključna za otrokovo samozavest, motivacijo in občutek kompetentnosti.  

Pravilno oblikovana pohvala je pravočasna, specifična, iskrena in usmerjena v trud, ne le rezultat.

Nekaj primerov pohvale

“Videl/a sem, kako si se potrudil/a!” , “Veseli me, da ne obupaš, ko naletiš na izziv!” , “Res si bil/a vztrajen/a pri tej nalogi!” , “Tvoje ideje so zelo ustvarjalne!” , “Opazil/a sem, da si sam/a našel/la rešitev!” , “Zelo si izboljšal/a svoje delo, nadaljuj tako!” , “Ponosna/a sem nate, ker si vložil/a veliko truda!” 

Pohvala predstavlja ključen dejavnik v otrokovem čustvenem, socialnem in kognitivnem razvoju.  

Kakovostno podana pohvala krepi otrokovo samozavest, motivacijo in občutek kompetentnosti.  

A ni vsaka pohvala enako učinkovita, prav tako pa lahko neustrezno ali pretirano pohvaljevanje vodi v neželene posledice. 

Pohvala glede na razvojno stopnjo otroka 

V zgodnjem otroštvu (0–3 leta): Pohvala naj bo usmerjena v opisovanje dejanja (npr. “Videl/a sem, kako vztrajno si sestavil/a stolp iz kock!”), saj otrok še razvija zmožnost razumevanja abstraktnih konceptov. 

Predšolska doba (3–6 let): Otroci v tem obdobju že bolje razumejo vzročno-posledične povezave, zato je pomembno poudariti trud (npr. “Res si se potrudil/a pri risanju!”). Pohvala naj bo specifična in ne posplošena. 

Osnovnošolsko obdobje (6–12 let): Otroci postajajo bolj kritični do sebe, zato je ključno pohvaliti notranjo motivacijo in vztrajnost (npr. “Opazil/a sem, da nisi obupal/a, ko naloga ni bila enostavna. To je znak pravega truda!”). 

Adolescenca (12+ let): Najstniki potrebujejo predvsem priznanje njihove avtonomije in osebnih dosežkov (npr. “Vidim, da si samostojno rešil/a težavo. To kaže na tvojo odgovornost!”). 

Kdaj in kako pohvaliti? 

Pohvala je najbolj učinkovita, kadar je pravočasna, specifična, iskrena in usmerjena na trud in napredek 

– Pravočasna – takoj po pozitivnem vedenju, da otrok vzpostavi jasno povezavo med dejanjem in pohvalo. 
– Specifična – izogibajmo se splošnim pohvalam, kot je “Super si!”, saj te ne pomagajo otroku razumeti, kaj je bilo v njegovem vedenju vredno pohvale. 
– Iskrena – pretirana pohvala lahko zmanjša njeno vrednost in celo povzroči dvom pri otroku. 
– Usmerjena na trud in napredek – namesto pohvale zgolj rezultata (“Odlično si narisal!”), raje pohvalimo proces (“Videl/a sem, kako si se trudil/a pri risanju te slike!”). 

    Psihološki vpliv pohvale na otrokov razvoj 

    Kakovostna pohvala vpliva na otrokovo samopodobo, notranjo motivacijo in razvoj socialnih veščin. Otroci, ki so ustrezno pohvaljeni, razvijajo občutek kompetentnosti, boljše medosebne odnose in višjo stopnjo vztrajnosti pri izzivih. Vendar pa lahko nepravilna uporaba pohvale (npr. pohvala zgolj rezultatov brez poudarka na trudu) privede do zunanje motivacije, kar pomeni, da otrok deluje zgolj zaradi potrditve in ne zaradi lastnega zadovoljstva. 

      Predsodki o pohvali 

      Pogosto se pojavljajo zmotni miti o pohvali, kot so: 

      “Če otroka preveč hvalimo, bo postal razvajen.”  

      Razvajenost ni posledica pohvale, temveč pomanjkanja postavljenih meja in doslednosti pri vzgoji. 

      “Otroka ni treba hvaliti, saj bo sicer postal preveč samozavesten.”  

      Samozavest ni negativna lastnost; nasprotno, ustrezna pohvala otroku pomaga graditi pozitivno samopodobo in zmanjšuje občutek neuspeha. 

      “Pohvala je nepotrebna, saj morajo otroci sami vedeti, kaj je prav.” 

      Otroci potrebujejo zunanjo potrditev, da razvijejo ustrezne vrednote in prepričanja. 

        Vloga pohvale s strani pomembnih odraslih 

        Starši, učitelji in drugi pomembni bližnji imajo ključno vlogo pri otrokovem razvoju. Starševska pohvala daje otroku občutek varnosti in sprejetosti, učiteljeva pohvala pa krepi akademsko samozavest in notranjo motivacijo. Pomembno je, da vsi odrasli usklajeno podajajo pohvale, ki so smiselne in podpirajo otrokovo osebnostno rast.  

        Ali je kdaj pohvale preveč ? 

        Če je pohvala pretirana ali nerealna, lahko otrok razvije odvisnost od zunanje potrditve ali občutek, da mora vedno biti popoln. Če pa je premalo otrok lahko razvije občutek nesprejetosti, nizko samozavest in dvom v lastne sposobnosti. 

        Pohvala je nepogrešljiv element vzgoje, ki pa mora biti premišljeno in kakovostno podana. Njena vloga ni zgolj potrjevanje otrokovih dejanj, temveč spodbujanje njegove notranje motivacije, samostojnosti in vztrajnosti. Starši, učitelji in drugi bližnji imajo ključno nalogo, da skozi ustrezno pohvalo pomagajo otroku razviti zdravo samopodobo in občutek kompetentnosti, kar je temelj za uspešno in zadovoljno življenje.  

        Pomen pohvale v šoli 

        Pohvala v šolskem okolju je ključno orodje za spodbujanje učne motivacije, samoiniciative in pozitivnega odnosa do učenja. Učenci, ki so deležni ustrezne pohvale, lažje razvijajo vztrajnost pri nalogah in občutek kompetentnosti. Učitelji lahko pohvalo uporabljajo kot spodbudo za napredek, ne le za dosežke. Pravilno usmerjena pohvala pomaga učencem premagovati izzive in krepi njihovo samozaupanje pri reševanju problemov.  

        Pohvala in notranja motivacija 

        V današnjem času se pri otrocih pogosto opaža upad notranje motivacije, saj so pogosto nagrajeni z zunanjimi spodbudami, kot so ocene, materialne nagrade ali pričakovanja drugih. Pravilna uporaba pohvale lahko pomembno prispeva k razvoju notranje motivacije, saj otroka spodbuja, da vrednost najde v samem prizadevanju, ne le v končnem rezultatu. Ko odrasli pohvalijo trud, vztrajnost in ustvarjalnost, otroci postopoma razvijejo občutek zadovoljstva ob dosežkih ter željo po učenju in raziskovanju brez zunanjih pritiskov. Pomembno je, da se pohvala ne osredotoča zgolj na dosežke, temveč na proces, s čimer otroci razvijejo notranji občutek kompetentnosti in avtonomije. 

          Sorodni članki iz kategorije “vključenost”

          Robert Klun ZAPISI SREČANJ Podporna skupina očetje

          Robert Klun ZAPISI SREČANJ Podporna skupina očetje

          V šolskem letu 2023/2024 je Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše Istre v sodelovanju z gestalt psihoterapevtom Robertom Klunom (ODSEV DUŠE – psihoterapija, mediacija in svetovanje) uspešno izvedel projekt Šola za očete, ki se je nato nadaljeval kot...

          Projektni partner z VGC Morje – VEČGENERACIJSKI CENTER

          Projektni partner z VGC Morje – VEČGENERACIJSKI CENTER

          Svetovalni center Istre v sodelovanju z Večgeneracijskim centrom izvaja različne aktivnosti, namenjene podpori staršem, otrokom in mladim ter izboljšanju kakovosti življenja celotne skupnosti. Te aktivnosti temeljijo na strokovnem pristopu socialnega dela in ponujajo...

          Skip to content