Eden od glavnih elementov, ki določajo kakovost življenja, je kariera. Uspešna kariera omogoča posamezniku, da vključi svoje zmožnosti in interese v zasebno, profesionalno in družabno življenje, oziroma sfere življenja.

Razvoj kariere predstavlja pridobivanje različnih spretnosti, izkušenj in znanja. To je dejaven proces, katerega sestavni del so različne oblike učenja in dela. Vključuje formalno, neformalno in informalno obliko učenja ter na drugi strani, poleg različnih oblik zaposlitve, tudi vse neformalne oblike dela kot so delo na domu, prostovoljno delo v skupnosti in drugo.

Adolescenca je obdobje, ko svet dobiva neko novo perspektivo za otroke. Izbrati morajo, kaj bodo postali, „ko bodo veliki”, kakšna dela jih zanimajo, čemu se želijo posvetiti v življenju. Tej situaciji bi lahko rekli prvi simptom zrelosti. Je pa tudi res, da morajo tovrstne odločitve sprejemati, ko niso pripravljeni.

Devetošolci in dijaki zadnjih letnikov se pogosto odločajo v zadnjem trenutku. Pogosto je njihova odločitev sprejeta prehitro ter na podlagi slabih informacij in je nezadostna za dosego želenega poklica, ker dijaki izbirajo šolo, ne pa poklica. Strokovnjaki na tem področju se strinjajo, da bi mladostniki morali izbirati poklic in ne šole. Zato bi morali bolj ali manj vedeti, kaj si želijo v prihodnosti, imeti konkretno vizijo poklica in se šele na podlagi tega odločati, katero šolo izbrati.

Je pa dejstvo, da danes mladi, kljub poplavi informacij, še vedno vejo premalo o trgu dela, službah, šolah, zahtevanih testih. Prav tako ne poznajo omejitev določenih poklicev in večinoma niso sposobni samostojnega poklicnega odločanja.

Da bi devetošolcem lahko podali čim več konkretnih informacij tako glede možnosti zaposlitev kot priložnosti kariernega razvoja v obalno kraški regiji, smo se združili Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše Istre, Zavod RS za zaposlovanje, Obrtno-podjetniška zbornica Koper in Primorska gospodarska zbornica ter organizirali Dan pri delodajalcu.

Devetošolci 21 osnovnih šol obalnih občin (Koper, Izola, Piran, Ankaran) ter Hrpelje-Kozina so lahko zbirali med več kot 70 podjetji, ki imajo sedež ali enoto na področju obalnih občin ter območja Hrpelje-Kozina. Veliko delodajalcev je ponudilo več terminov, ki so omogočili obisk večjemu številu devetošolcev. Seznam je tako obsegal več kot 100 terminov za več kot 1.800 udeležencev in pokrival področja zdravstva, gostinstva in turizma, vzgoje in izobraževanja, predelovalnih dejavnosti, vzdrževanja in popravila motornih vozil, informacijskih tehnologij, logistike, javne uprave, gradbeništva, bančništva, lesarstva…

Veliko učencev se je odločilo za obisk delodajalcev, ki zaposlujejo deficitarne poklice kot so tehnik zdravstvene nege, diplomirana medicinska sestra, zdravnik, orodjar, mehatronik, CNC operater, kuhar, natakar, slaščičar, programer, avtomehanik, avtoelektrikar, upravljalec dvigal, farmacevt, elektrotehnik elektronik, policist, vojak, gasilec…

Ponudili smo tudi možnost, da otroci preživijo dan na delovnem mestu staršev. Več kot 20 staršev se je odločilo za ta pristop, s čemer je dogodek pridobil dodano vrednost. Po dogodku smo prosili za povratno informacijo, ki nam bo omogočila še boljšo izvedbo v naslednjem letu. Večina devetošolcev je obiskala 2 podjetja.

Nekaterim se časovno ni izšlo, zato predlagajo, da bi termine uskladili. Predlagajo še, da bi določili trajanje posameznega obiska, ker bi jim to olajšalo načrtovanje.

Večina devetošolcev je ta dan ocenila kot koristen in bi se ga ponovno udeležili.

Všeč jim je bilo »da sem lahko šla do delodajalca, ki me je najbolj zanimal«, »je bilo vse zelo sproščeno« in »ker so se nam zelo lepo posvetili«, »všeč mi je bilo, da smo lahko prosto spraševali vprašanja in tako izvedeli, kar nas je zanimalo«, »da sem lahko dobila nasvete iz prve roke in se pogovorila z ljudmi z izkušnjami s tega
področja«, »so zelo dobro opisovali dela«…

Veliko je poudarilo, da je bila dodana vrednost v tem, da » so pokazali tudi v živo, ne samo na predstavitvi«, »praktično delo«, »kako poteka delo«, »da smo lahko sprobali stvari«… Nekaterim je olajšalo odločitev »sem ugotovila, kaj bi rada delala v življenju« Cenijo priložnost preživeti dan na delovnem mestu svojega starša »sem bil pri staršu in sem se zabaval«. Tudi družabni del so izpostavili: »smo lahko sami hodili po mestu« »sem srečala svoje bivše sošolce«…

Šolski svetovalni delavci so bili pomemben povezovalni člen med nami in devetošolci ter njihovimi starši. Poskrbeli so za ustrezen prenos informacij ter zbiranje in vnos prijav. Ena izmed njihovih delovnih nalog je tudi karierna orientacija, zato nas je zanimalo njihovo mnenje o izvedbi. Izvedba Dneva pri delodajalcu jim je bila všeč »drugačna oblika dela, spoznavanje poklicev v praksi«.
Prepoznali so veliko pozitivnih učinkov: »Učenci so imeli priložnost spoznati izbrano poklicno področje direktno pri delodajalcu.« »Neposreden stik delodajalcev z učenci v delovnem okolju«, »učenci konkretno vidijo delovno mesto, delovne naloge, organizacijo dela.«
»Učenci so imeli priložnost spoznati različne poklice, pridobili so praktično izkušnjo, ki jim bo v pomoč pri odločanju za srednje šole.«
»Spoznavanje poklicev, nove ideje, dogovarjanje staršev učencev, ki imajo isti interes, medsebojno druženje.« »Učenci spoznajo poklice \”v živo\”, to je lahko priložnost, da začnejo razmišljati o svojem bodočem poklicu.« »Učenci so začeli razmišljati o karieri, spoznali poklice.« »Učenci se bodo lažje odločili za izbiro šole.«
»Učenci so iz prve roke videli in izvedeli, kako izgleda dan pri delodajalcu. Po odzivih učencev so bili zadovoljni.«
»Učenci so povedali, da so bili zadovoljni, da so lahko direktno videli in dobili vpogled delovne naloge posameznih poklicev, zato podpiram, da se ta praksa ohrani.«

Skip to content